Principe Vijf
Erkenning en waardering betekenen groei
Mensen worden niet gewaardeerd omdat ze goed zijn, mensen worden goed omdat ze gewaardeerd worden. Vanaf onze vroegste jeugd is dat al zo fundamenteel belangrijk voor onze groei. In managementland is het een vrijwel volledig vergeten aspect. Natuurlijk, er komt wel eens een complimentje als je iets uitzonderlijks presteert. Maar wezenlijk goede erkenning en waardering zijn veel meer aanwezig dan dat, en voldoen ook aan een paar speciale eisen, waardoor ze ook echt effectief zijn voor iemand’s werkelijke groei als mens. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Hoeveel aandacht geef jij als manager werkelijk? Praat je veel over wat er goed ging? Stel je veel vragen, zodat iemand zich gestimuleerd voelt om met een mooi antwoord te komen, of ben jij van de stellingnemende uitspraken, die veel energie en creativiteit effectief dood slaan? Laat jij met een goed ritueel openlijk zien hoe je iemand waardeerde, die moet vertrekken om reden van reorganisatie? Besteed je echte persoonlijke aandacht daaraan, zodat de rest van de organisatie wederom ziet: o ja, we worden gezien en gewaardeerd, ook in slechte tijden?
En dat is het Vijfde en laatste Principe! We zijn een week voor de presentatie van het boek, spannend en tegelijk mooi. Wat zijn er al veel reacties, ook op de boeken die al verkocht worden, en wat ben ik daar blij mee! Laat je zien en horen hier, ik ben altijd benieuwd naar wat je vindt. Heb een mooie dag!
Stelling: Ruzie in contact is een positieve waardering van de relatie. Ruzie is geen indicatie van een slecht contact of iets om voor weg te lopen, het is in de eerste plaats een indicatie dat het iemand ‘iets echt kan schelen’ wat er gebeurt. Hoe ga jij om met ruzie in je bedrijf? Spreek je het uit, of draai je eromheen? En als je dat laatste doet, wat gaat er dan verloren?